Bag Scenen September 2011

1) Datoer for ”Bag scenen”

 2) Huskekalender

 3) Nye medlemmer

 4) Rengøring

 5) Make-up

 6) Kursus i skuespil 20. og 21. august 2011

 7) Kursus i stemmetræning 27. og 28. august

8) Nye lamper

9) Opfordring fra formanden

10) opfriskning af vægge

11) Bestyrelsen

12) Åben prøve, generalprøve og premiere

13) Redaktionen

14) Kontaktpersoner

 

1) Datoer for ” Bag scenen” 

Udgivelse

Deadline

Medio september

1. september

Ultimo december

15. december

Medio marts

1. marts

Primo juni

15. maj

 

2) Huskekalender 

”Ungt Blod”

Åben prøve

Generalprøve

Premiere

 

11-09-2011 Klokken 20

18-09-2011 Klokken 19

22-09-2011 Klokken 20

”I dit korte liv”

Åben prøve

Generalprøve

Premiere

 

11-10-2011 Klokken 19

30-10-2011 klokken 19

03-11-2011 klokken 20

”Den nøgne sandhed”

Åben prøve

Generalprøve

Premiere

 

?

15-01-2012

19-01-2012

”Naturligt udslip”

Åben prøve

Generalprøve

Premiere

 

?

22-01-2012

26-01-2012

”Otto er et næsehorn”

Åben prøve

Generalprøve

Premiere

 

?

29-01-2012 Klokken 19

30-01-2012 Klokken 19.30

Generalforsamling

29-04-2012 Klokken 19

 

3) Nye medlemmer

 Helle Andersen:

Har spillet dilettant 5 år i Voel.

 Mathilde Andersen:

12 år. Har spillet med i to forestillinger i PAF i Sorring, samt i én dilettantforestilling i Voel. Desuden optrådt med sang flere gange.

 Signe Larsen:

10 år. Har spillet Piv i "Midt om Natten" 2011 i Thorning egnens Friluftsspil.

 Cecilie Knudsen:

14 år. Helene Knudsens lillesøster, som nu også gerne vil være medlem.

 Dorte Blem:

Har indmeldt sig, og vil gerne gøre en indsats på teatret.

 Per Jeppesen:

40 år. Har deltaget i Thorning, synger i gospel kor, og skal deltage i ”Dit korte liv”.

 Hanne Bachmann:

Bor på Dalsvinget, og vil gerne hjælpe til på teatret.

 Lissa Juul:

Bor på Vestre Alle, og vil gerne hjælpe til på teatret.

 Velkommen til jer alle J

4) Rengøring

 Sæsonstart for vores gæster nærmer sig, og derfor er der for nylig blevet udsendt en rengøringsplan for efterårssæsonen 2011. I kan også finde den på teatrets hjemmeside

 I bedes være opmærksomme på, hvornår I skal gøre rent, så vores teater altid fremstår pænt og rent for vores gæster.

 Har I behov for at bytte en dag, så gør I det bare indbyrdes.

 Mangler I en nøgle, så kan jeg kontaktes på tlf: 30 24 05 23.

 Rengøringsplan for foråret 2012 sender jeg ud til jer i den første del af december måned.

 http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT_rUZ0-GrDvVcmM_BTVV45qJoa5WytRYnOQN3-2FHVpvYuM52P

Tina Elkjær

5) Make-up

 Der er blevet ryddet godt og grundigt op i vores make-up.

Det betyder, at der er smidt en masse ud, som både var meget gammelt og ikke særlig lækkert.

I stedet er der indkøbt noget nyt – vi har forsøgt at nøjes med en basis make-up – og har du brug for noget specielt som ikke er derude til lige netop din rolle, så spørg om det, og så skal vi nok få det købt ind – men vi vil ikke købe noget, hvis det ikke er nødvendigt.

 OG SÅ LIGE EN BØN TIL JER, NÅR I BRUGER DET:

 Sørg for at være hygiejnisk omkring det – brug f.eks. en vatpind til at tage læbestift i stedet for at bruge læbestiften direkte på munden osv. – vi er mange der, skal bruge det.

Og HUSK at lægge det tilbage, hvor du tog det fra, så er det også nemmere at finde for den næste, der skal bruge det.

 Er der noget af ovenstående I er i tvivl om, så er I meget velkomne til at kontakte mig.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTKjm8vzhrIYQowiqxLumbrBL1OBcoPNcS1co4aFMbUDJ9D23Vz0w 

Tina Elkjær

6) Kursus i skuespil 20. og 21. august 2011

 Lørdag morgen kl. 9 mødte vi, en lille flok unge mennesker, ind på teatret til et dejligt rundstykke og en god kop kaffe. Herefter var vi klar til et par dage i skuespillerens tegn og det blev det virkelig. Vi blev undervist af Michael Iversen

Vi startede med at gå rundt blandt hinanden for først og fremmest at få løsnet kroppen lidt op, men også for at fornemme hinandens tilstedeværelse og udnytte rummet. Vi skulle forestille os forskellige humører og hverdags situationer og bruge vores gang til at vise det. Vi lavede mange små impuls-øvelser, igen for at fornemme hinanden og mærke hinandens tilstedeværelse. Lørdagens forløb handlede meget om improvisationsøvelser og det blev nogle fantastiske, sjove små opførelser. Vi sluttede lørdag af med en lille lektie til søndag. Vi skulle finde os selv en følelse, indøve denne og spille den fra morgenen af. Det morsomme ved dette var, at en af os var uvidene om dette, da hun skulle forlade teatret tidligere end os andre. Jeg tror ikke jeg var ene om at gå hjem lørdag med rigtig ømme mavemuskler fordi vi havde grinet så meget.

 Søndag morgen, var mange af os rigtig trætte, da der jo havde været regatta. Alligevel spillede vi vores følelser, følelser som gik lige fra en flirtende til en ligeglad teen age pige, men også fra virkelig vred til super morgenfrisk. Stemningen blev mest præget af de negative følelser, hvorfor Michael følte at han var nødt til at stoppe os inden det blev alt for alvorligt for den stakkel der ingenting vidste. Det var lidt svært at få sin egen følelse til at skinne gennem og markere, hvordan man havde det fordi de negative holdninger netop var så markante. Vi var færdige med at spise og vi gik ind på scenen. Denne dag var mere seriøst anlagt. Knap så mange improvisationsøvelser, da vi havde fortalt Michael dagen før, hvad vi kunne tænke os at lave i denne weekend. Dette stemte også overens med Michaels planer. Vi brugte meget af dagen på at bearbejde en drøm, noget vi virkelig brændte efter at få opfyldt. Vi arbejdede med modstande dvs. hvilke problemer gør at vi ikke kan opnå vores drøm. Vi skiftedes til at vise det for hinanden. En ny, hver gang vi havde arbejdet med drømmen og fået stillet en ny opgave med den. Det blev nogle fantastiske og meget emotionelle monologer, vi i sidste ende kom frem til.

 Alt i alt var det en fantastisk, sjov og lærerig weekend

 Stor tak til teatret og til Michael fra Helene Knudsen

7) Kursus i stemmetræning 27. og 28. august

 En hyggelig og lærerig weekend var os i vente i selskab med Gunhild (efternavn). Efter et dejligt rundstykke og flere kopper kaffe, skulle vi varmes lidt op og det gør man bedst med en lille hiphop til Outlandish. Herefter skulle vores dejlige stemmer varmes igennem og vi fik lavet nogle skøre grimasser. Da vi var godt varme, skulle vi finde os en lyd som vi følte passede godt til vores toneleje. Denne gik vi rundt og sang, mellem hinanden, overfor hinanden, som en kamp om hvem der var bedst og dermed fik vi også lidt modstand og følte at vi var nødt til at råbe igennem - det var mænd mod kvinder! Senere blev vi delt ind i små grupper og lavede a ca pella med nye lyde vi igen selv fandt på. Denne a ca pella endte i en lille intim rundkreds hvor vi hver især gik ind og fyrede nogle toner af. Det var ekstremt fedt men også grænseoverskridende at man skulle stå mellem alle andre og give sig fuldt ud. Efter øvelsen var vi i hvert fald kommet lidt tættere på hinanden som gruppe. Denne øvelse viste os også hvor meget vi egentlig kunne med vores stemmer, for når man stod inde i cirklen følte man lidt, at man var nødt til at overdøve de andre for at komme frem med et budskab. Vi fik at vide at vi skulle til L.A. og vise hvad vi kunne og var derfor nødt til at lave et modeshow i par, som vi skulle opvise for hinanden og derefter kåre en vinder. Det var dog, heldigvis, meget svært at finde en sådan, så vi vandt alle sammen og gik videre. Dagen efter skulle vi så øve det vi skulle optræde mig i L.A. Men lørdagen var ikke færdig endnu. Vi fik lært en lille øvelse, hvor vi fik opvarmet hele vores krop vhj af cirkelbevægelser og denne lille øvelse skulle svare til ca. 20 minutter hård aerobic. Øvelsen påvirkede os på forskellige måder, nogle blev rigtig varme, andre boblede i hele kroppen og andre igen fik hjertebanken. Denne øvelse blev efterfulgt af en lykkeøvelse. Vi stod i første position og lavede forskellige balletpositioner med armene, det var super dejligt og afslappende og man havde det rigtig godt bagefter. Sidst på dagen sang vi nogle forskellige sange "Det var en lørdag aften", "Sensommervise" m.fl. Vi sluttede af med at synge for det halve af vores kære køkkenpersonale Jonna.

 Søndag varmede vi op med dans på gulvet til TV2. Derefter skulle vi lave de første liv på jorden. Vi lå på gulvet og begyndte stille at boble hvorefter vi ganske stille kom op og kravle som dyr. Til sidst blev vi hekse og skulle som dagen før have "råbe" kampe. Disse kampe gik over i opera, hvor vi bare alle skulle fyre den fuldstændig af. Igen var det meget grænseoverskridende, men også en fantastisk oplevelse. Næste punkt på dagsordenen var at vi skulle bruge den sang vi skulle have med til weekenden. Vi var sammen to og to. Vi sang vores sange for hinanden og skulle derefter give den anden feedback. Vores sange skulle vi sætte sammen til en lille opvisning gerne med replikker, men ligeså gerne bare med sang. Det var fantastisk at se hvad de forskellige par havde at byde på. Vi sluttede dagen af med fællessang, opvisning for vores køkkenpersonale, afslapning og evaluering af et rigtig lærerigt og fantastisk kursus.

Helene Knudsen

8) Nye lamper

 Flere farvede lamper på teateret

 Teateret har igen valgt at spendere penge på en udvidelse af teaterets lysanlæg. Det drejer sig om flere farvede lamper til at skabe spændende farvelagte lyssætninger. Det kan bruges på flere at vores forestillinger. Faktisk kan hver enkelt lampe skifte farve som ønsket i løbet af en forestilling, så instruktørerne har mulighed for at ”lege” med lyssætningen på helt nye måder.

 Teknisk set er der tale om LED-lamper, som kan programmeres helt frit til at lyse med forskellig farve og styrke, helt som vi vil. Lamperne bruger meget mindre strøm end vores almindelige halogen-lamper, så vi vil spare penge på Elregningen. Vi vil også få glæde af, at lamperne varmer meget mindre på scenen og i salen. Så alt i alt tror vi på, at investeringen bliver til glæde og gavn for alle på teateret.

http://www.djcprodjs.com/american%20dj%20spot%204.jpg

9) Opfordring fra formanden

 Må jeg godt foreslå…? JA DU MÅ!

En af de allervigtigste værdier i foreningen er at skabe et rum mellem mennesker, hvor man tør komme med forslag.

 Selvom man har valgt at deltage som sufflør eller i værtsgruppen eller noget andet på teatret kan man jo godt have forslag til helt andre ting.

 På samme måde er det selvfølgelig tilladt enhver at komme med forslag om stykker til repertoireudvalget. De sidder måske netop og savner inspiration fra andet end lister og bøger, som de har studeret før.

 Man behøver heller ikke at være snedker for at sige til kulissegruppen: ”Jeg har set et sted at… måske kunne det også bruges her”. Måske er det noget der koster penge og så må vi se på det i bestyrelsen.

 Har du en idé, men ikke ved hvem du skal kontakte i grupperne eller ønsker du at snakke med en i bestyrelsen om det først, så er der til alle grupper kontaktpersoner i bestyrelsen (se i bladet her eller på opslagstavlen i køkkenet på teatret).

 Hver enkelt gruppe skal ikke opfattes som en ”myndighed”, men som en arbejdsgruppe.

Vi kan alle have brug for nye input, så kom med dem. Vi er her for sammen at gøre teatret bedre.

Venlig hilsen Jørgen Kongsbak

10) Opfriskning af vægge

 Man kan måske ikke lige se det hvis ikke man lige ved det. Men væggene i begge sale og billedgangen er blevet malet.

Lørdag i uge 27 var vi 3 der var friske på at give væggene en opfriskning. (Jørn Iversen, Helle Eg Andersen og Susanne Segalt) Et lidt hårdt job for 3 mand. Men vi klarede den. Og var super tilfredse med os selv bagefter. Og Jørgen Kongsbak kiggede ud senere og hjalp med rengøring og oprydning. Herligt, for da var vi helt flade.

Væggene har fået næsten den samme farve som før, hvilke gjorde det lidt svært at se hvor langt vi var nået. Så sig endelig til hvis I finder nogle helligdage, vi har overset.  Og maskerne foran scenen er nu også kommet op igen.

Derudover har alt det hvide i teatersalen fået en omgang. Det vil sige radiatorer, døre, karme og vinduer. Da vi ikke var flere til at klarer jobbet, så har vi altså efterladt det hvide i caféen til en anden god gang, måske næste sommer.

 Susanne Segalt

11) Bestyrelsen 

Formand

Jørgen Kongsmark

Tlf: 30118980 Mail: formand@silkeborgnyteater.dk

Næstformand

Tina Elkjær

Tif: 30240523 Mail: naestfmd@silkebornyteater.dk

Kasserer

Heine Snede

Tlf: 50718788 Mail: kasserer@silkeborgnyteater.dk

Sekretær

Jonna Elkjær

Tif: 86811173 Mail: sekretaer@silkebognyteater.dk

Best.medlem

Brian Møller-Larsen

Tlf: 40632011 Mail: bml@silkeborgnyteater.dk

Best.medlem

Helle Tidemann

Tlf: 23417622 Mail: hti@silkeborgnyteater.dk

Best.medlem

Lars Linneberg

Tlf: 60142983 Mail: ll@silkeborgnyteater.dk

Suppleant

Birgit Jensen

Tlf: 40152844 Mail: bj@silkeborgnyteater.dk

Suppleant

Joan Heerwagen

Tlf: 60221255 Mail: jmh@silkeborgnyteater.dk

12) Åben prøve, general prøve og premiere.

 Hermed skal lyde en stor opfordring til alle medlemmer, om at møde op til åbne prøver og generalprøver.

Til åbne prøver, er der mulighed for at komme med gode ideer og konstruktiv kritik af stykket, sådan at alle får en fornemmelse af, at vi støtter hinanden på teatret.

 Til generalprøven, får vi muligheden for at se stykkets færdige resultat, og agere publikum for skuespillerne inden deres premiere. Det er dejligt for skuespillerne, at mærke opbakningen fra medlemmerne. Og en generalprøve er absolut sjovest, hvis der er nogen i salen J

 Og når vi kommer til Generalprøverne, så optager vi ikke så mange billetter og parkeringspladser til forestillingerne.

 Til dem der ikke ved det, så afholdes der altid generalprøve søndag før en premiere. Og premiere torsdag efter generalprøven.  Undtagen på børnestykket, hvor generalprøven er søndag før premieren, og premieren er mandag efter generalprøven.

 Joan Heerwagen

13) Redaktionen

  Så kan jeg jo lige benytte lejligheden til at præsentere mig selv.

Jeg forsøger mig nemlig ud i redaktørens verden. Sådan for første gang. Og I er så rigtig meget velkomne til at sende indlæg til bladet til mig på mailadressen: jmh@silkeborgnyteater.dk   Jeg ser frem til mange hyggelige timer, med bladet J i samarbejde med jer alle sammen.

Jeg ønsker alle et skønt teater år.

 Joan Heerwagen

14) Kontaktpersoner 

Billetbestilling

Jonna

Billetsælgere

Helle

Børneforestilling

Lars

DVD

Jørgen

Efterårsstykke

Jørgen

Festudvalg

Brian

Generelt

Jørgen

Kostumer

Jonna/Joan

Kulisser

Brian

Medlemsblad

Joan

Medlemsaktiviteter

Lars

Nye medlemmer

Jørgen

Nøgler

Helle

PR/hjemmeside

Brian

Regi

Joanna

Rengøring

Tina

Repertoire

Tina

Revy

Heine

Scrapbog

Heine

Skuespil

Tina

Teknik

Tina/Brian

Ungdomsstykke

Brian

Vareindkøb

Jonna/Birgit

Værtsgruppe

Heine/Birgit

 

 

Læs tidligere numre